Door de bijzondere manier van lesgeven konden leerlingen, die klas vijf hadden doorlopen, op een andere school twee klassen hoger insteken …
De school in Daduwa
Achtergrond
Vanuit het bergdorp Daduwa, dat 4 uur rijden ten oosten van Kathmandu ligt, kwam het verzoek om een lagere school te bouwen. De gedetailleerde informatie die we over de school kregen, prikkelde onze nieuwsgierigheid. Het betrof een kleine school met maar zestig leerlingen en vijf leraren. Het bijzondere was het feit dat leerlingen die klas vijf hadden doorlopen, in een school in Kathmandu een klas hoger konden insteken, terwijl bergdorpen normaal gesproken een grote achterstand hebben.
Hoe kwam dat? Er was in deze school een leerkracht die gevlucht was uit Bhutan omdat hij een etnisch Nepalees was. Het boeddhistische koninkrijk Bhutan heeft jaren geleden een etnische zuivering toegepast en alle inwoners van Nepalese afkomst het land uitgezet. Deze vluchtelingen kwamen in Nepal in kampen terecht, maar een aantal van hen zocht direct hun heil elders. De onderwijzer kwam in Daduwa terecht, werd hoofd van de school en verbeterde in het onderwijs. Het onderwijs heeft in Bhutan een aanzienlijk hoger niveau dan in Nepal.
Wij vonden dit zo interessant dat we besloten om deze kleine school te helpen met nieuwbouw voor vijf klassen. Het bestaande schoolgebouw was de naam school niet waard. Dat was een bouwval en deels bestaande uit optrekjes van bamboe en golfplaten.
Omdat ook de kinderen van de kleuterschool hier opgevangen worden, (twee klassen) waren er vijf lokalen nodig. Begin 2013 zijn we gestart met het bouwen van vier lokalen en een extra toiletblok. Omdat de salarissen van de leraren uitsluitend door de dorpsbewoners betaald werden, hebben we de salarissen van de leraren aangevuld. Dankzij de hoofdleraar, Santa, is het onderwijs hier van een zeer hoog niveau. Om hem voor het dorp te behouden, heeft hij een hoger salaris gekregen. Aan het einde van het schooljaar in 2023 stoppen we in overleg met de school met het betalen van de leraren. Op onze vraag hoe ze nu verder kunnen gaan, hebben we een brief gekregen, zie brief Bright Vision English School
De school en de aardbeving
Ten gevolge van de aardbeving van april 2015, Daduwa ligt niet ver van het epicentrum van de tweede grote aardbeving, waren twee van de drie lokalen van de in 2013 nieuw gebouwde school ingestort. Het derde was zwaar beschadigd en kon niet meer gebruikt worden. De aardbeving vond plaats op een zaterdag, toen de scholen dicht waren. Er waren dus geen kinderen in de school en wonder boven wonder waren ook de computers niet beschadigd. Direct na de aardbeving hebben we een tijdelijke opvang van golfplaten laten neerzetten. Een jaar na de aardbeving kon pas gestart worden met de nieuwbouw, omdat toen de bouwvoorschriften van de regering pas bekend werden. Tijdens de herbouw, die wij ook hebben gefinancierd, is er door de overheid regelmatig gecontroleerd of de voorschriften voor aardbevingsbestendige bouw, goed werden uitgevoerd. Door de prijsstijgingen die hiervan het gevolg waren, heeft de herbouw twee keer zoveel gekost. Het aantal leerlingen, inclusief kleuterschool, bedroeg in 2019 honderd en vijf.
Situatie in 2018
De aardbevingsbestendige nieuwbouw van de school is klaar en in gebruik. Ze hebben ook een podium gekregen voor lessen in zang en dans. Geen enkele school in de omgeving heeft dat, maar door het bijzondere onderwijs is het hier juist erg nuttig. Tot 2021 hebben we de schoolkosten van een zestal kinderen met een handicap uit een arm gezin voor onze rekening genomen.
De school heeft nu een drinkwateropslag, een bescheiden bibliotheek en een computerruimte.