In veel dorpen in de bergen hebben we scholen gebouwd en salarissen van leraren gefinancierd …
De scholen in Bhadare, Sarsyoo en Parchyang
De drie dorpen liggen ongeveer 130 km ten noordwesten van Kathmandu, twee in de buurt van Trisuli, de andere niet ver van het Langtang gebied. Dit gebied lag in de buurt van het epicentrum van de aardbeving van april 2015 waardoor vrijwel alle huizen en scholen in de dorpen ingestort zijn. Na de aardbeving zijn er noodlokalen neergezet van golfplaten en in Parchyang zijn ook tenten gebruikt. Met name in de moessontijd was lesgeven hier eigenlijk niet meer mogelijk. De overheid was niet actief in dit gebied omdat het erg afgelegen ligt en vele maanden per jaar niet bereikbaar is
In het dorp Bhadare hebben we in 2016 een school met vijf lokalen gebouwd. Hier kregen kinderen les tot en met klas acht. Er gingen toen 120 kinderen naar school. In Sarsyoo stond op een groot schoolcomplex met tien klassen gelukkig nog twee derde van de met beton gebouwde lokalen overeind. Hier hebben we een aardbevingsbestendige school van elk vijf klassen gebouwd, die begin 2017 gereed kwam. Deze scholen hebben elk ongeveer 30.000 euro gekost. De hogere kosten hadden voor een belangrijk deel te maken met het transport van alle bouwmaterialen.
In Parchyang nabij het Langtang gebied, is de school uitgebreid met vijf lokalen en een lerarenlokaal. In april 2019 waren deze gereed. Eerst kregen 320 kinderen hier les, na de herbouw van de school gaan er 345 kinderen naar school. De school heeft 45.000 euro gekost.
Bouw van scholen voor 2015
De scholen in Thulo Parsel
Thulo Parsel is een bergdorp dat bestaat uit 9 wijken (wards), die soms één tot twee uur lopen van elkaar liggen. Een aantal wijken hebben een eigen school. Deze scholen hebben minimaal 5 klassen, zodat de kleine kinderen niet uren heen en terug naar school hoeven te lopen. Na afronding van onze schoolprojecten is er naar Thulo Parsel een weg aangelegd, waardoor de bereikbaarheid van de scholen ook is toegenomen. In 3 van de wijken hebben we een school gebouwd en salarissen van leraren gesponsord. De hoofdschool met 10 (nu 12) klassen ligt in ward 5.
In 1989 nog voordat de Stichting Madat Nepal was opgericht, zijn we begonnen om de school met 10 klassen in ward 5 te ondersteunen. We begonnen met het vervangen van het golfplaten dak voor de helft van de school, gevolgd door de andere helft in het daaropvolgende jaar. Nieuwbouw van 3×2 lokalen kon in 2003 gerealiseerd worden dankzij donatie van stalen frames door Unicef. Wij bekostigden het transport en de afbouw. De bouw werd gerealiseerd met behulp van het Mill Hill college in Goirle. Stichting NCDO ( die in 2011 afscheid nam van haar subsidietaken) droeg bij aan de herbouw van het oude hoofdgebouw en de bouw van een hostel, waar leerlingen en leraren konden overnachten voor wie de afstand tot hun huis te groot was om te kunnen lopen. We hebben in deze school de eerste bibliotheek ingericht en voor materiaal voor de schei- en natuurkunde lessen gezorgd.
We hebben vele jaren voor een wisselend aantal leraren de salarissen betaald. Vrijwel alle leraren die door ons gesponsord werden, worden nu door de regering betaald. De school is een goed en zeer positief voorbeeld van een investering, die op lange termijn erg vruchtbaar is gebleken. In de veertien jaar dat Madat hier ondersteuning heeft gegeven, is het aantal leerlingen gegroeid van 250 tot meer dan 1000.
Bij een bezoek in maart 2017 bleek dat men met ondersteuning uit Japan de school heeft kunnen uitbreiden tot klas 12. De school heeft door de aardbeving vrijwel geen schade opgelopen.
Ward 9 ligt op één uur lopen van de hoofdschool in Ward 5. In 2001 hebben we hier een school met vijf klassen gebouwd. De school heeft geen schade opgelopen door de aardbeving. Van het begin af aan zijn er twee leraren voor zeven jaar gesponsord via twee begunstigers. De school kreeg later een éénmalige bijdrage van de overheid waardoor ze voor twee lokalen nieuwbouw hebben kunnen realiseren.
In ward 1 wonen veel Magar, een arme bevolkingsgroep, in tegenstelling tot de andere Wards van Thulo Parsel, waar voornamelijk Tamang wonen. Hier hebben we in 1997/98 een lagere school gebouwd met vijf klassen, die later door een andere organisatie is uitgebreid.
De school in Tekanpur
In Tekanpur zijn er veel kinderen. Hier hebben we de school in 2007 met 4 lokalen uitgebreid, waardoor uitbreiding van vijf naar acht klassen mogelijk werd. Het gevolg hiervan was ook dat het te grote aantal leerlingen op de school van Mechchhe Pauwa verminderd werd. Door die uitbreiding hebben we hier naast het salaris van een leraar voor het primary onderwijs (klas 1-5), een extra salaris van een leraar voor het secondary onderwijs (klas 6-8) gefinancierd. Deze sponsoring wordt in de komende twee jaar afgebouwd. De school doet mee aan het project van de leraren training. zie training leraren Ook hebben we de school van een bibliotheek kunnen voorzien.
De school heeft geen noemenswaardige schade opgelopen van de aardbeving. Het dorp heeft het zelf kunnen herstellen.
De school in Titratar
In het dorp Titratar hebben we in 2011 een school met vijf lokalen gebouwd. De nieuwbouw is in zijn geheel gefinancierd uit de feestelijke giften voor het huwelijk van onze secretaris Klaas met zijn vrouw Mieke. Sindsdien financieren we een halve lerares en blijven dit voorlopig doen. Deze school functioneert prima, vooral door de leiding van de vrouwelijke hoofdonderwijzer en doet mee aan het project van de lerarentraining. De school heeft ook een aantal nieuwe lokalen via een Japanse organisatie erbij gekregen.
De Koshi Rekha school
Deze school ligt aan de rivier de Roshi Khola. In het dorp wonen Brahmanen, de grondbezitters van de vruchtbare grond en Tamang die bij hun in loondienst en erg arm zijn. De kinderen van de rijkere Brahmanen gaan in de stad naar school, de Tamang kinderen zitten op de school in het dorp. De school bestaat uit een ijzeren frame en muren van een meter hoog. Het frame is beschikbaar gesteld door Unicef. Jaren lang heeft alleen het frame daar zo gestaan, totdat wij in 2009 de school hebben afgebouwd. Aan de zijde van de rivier hebben we een waterkeermuur gebouwd, om in de moessonperiode het water van de rivier buiten het schoolgebouw te houden.
De aardbeving heeft veel huizen verwoest, het stalen frame van de school is blijven staan, maar de muren zijn beschadigd. We hebben individuele hulp gegeven bij het bouwen van een noodwoning in het dorp. Voor het herstel van de school is onze hulp niet gevraagd.
De school in Mechchhe Pauwa
Mechche Pauwa ligt boven op een bergkam in het Kavre Palenchok district op ca. 110 km van Kathmandu. Er is geen water, de dichtstbijzijnde bron bevindt zich op een uur lopen van het dorp en de school, veel lager in de helling.
We ondersteunden deze school sinds de bouw van de school in 2005. We zijn hier zolang actief gebleven, omdat de school van grote betekenis is voor het omliggende berggebied. Er waren 12 klassen. Leerlingen van de nieuwe omringende schooltjes konden na het doorlopen van de aanwezige klassen, hun schoolstudie afmaken in Mechche Pauwa. Als de leerlingen klas twaalf met succes afrondden, konden ze doorstromen naar beroepsonderwijs of naar hoger onderwijs. De elfde en twaalfde klas zijn beroepsgericht, waarbij veel scholen kiezen voor hotelmanagement en educatie. Ze kunnen daarmee dan vervolgopleidingen doen in het hotelwezen of in het onderwijs. Meestal kiest een school maar voor twee richtingen, omdat meer richtingen te duur is. Willen de studenten bijvoorbeeld een ICT- of een exacte vakken richting in, dan zullen ze daarvoor naar Kathmandu moeten gaan.
De school heeft heeft een aanvraag lopen om een bachelor opleiding te beginnen en een beroepsopleiding gerichte studie van klas 8-12. Bij goedkeuring krijgen ze ook twee extra leraren van de regering betaald.
Het lerarenteam is zeer enthousiast. Als centrum voor onderwijsverbetering waren zij gastheer voor de lerarentrainingsprogramma’s die wij gefinancierd hebben. Ze zorgden voor gratis huisvesting en de trainingslokalen. De vierde en laatste training die wij hebben bekostigd is afgerond. We gaan ervan uit dat het district deze trainingen voortzet. zie lerarentraining
Op de school is het computeronderwijs goed georganiseerd. Er zijn tien computers beschikbaar die door regering en school betaald zijn. Wij hebben gezorgd voor een tv, beamer en scherm. Helaas laat de door de regering beloofde internetverbinding nog altijd op zich wachten.
Ook doet de school in samenwerking met de lokale Health Post actief mee met de medische schoolonderzoeken op het gebied van oog-, tand- en KNO-zorg.
Net na de nieuwbouw in 2005, toen de omvang van de school het grootst was, financierden we via onze sponsor het waterschap Vallei en Veluwe (zowel medewerkers als bestuur) de salarissen van vijf leerkrachten op deze school, drie voor de lower secondary school (klas 6-8) en twee voor het higher secondary onderwijs (klas 9-10), waarvan 4 vrouwen. Eén daarvan was de computerlerares. Tijdelijk hebben we ook een leraar voor de klassen 11-12 gefinancierd.
De school in Utargot
In 2007 hebben we in samenwerking met Edukans een project opgezet om drie scholen te bouwen. De school van Utargot maakte hier onderdeel van uit. Het is een school die gelegen is in een Magar gebied, arm en erg verlangend naar goed onderwijs. Op het moment van de bouw waren er al iets meer dan 300 leerlingen voor deze school. Na enkele jaren deed de school mee met een bibliotheekproject, dat eveneens samen met Edukans was opgezet. Deze school was door de aardbeving compleet verwoest. We hebben er binnen een paar maanden na de aardbeving een tijdelijke noodopvang neergezet van golfplaten, zodat de leerlingen weer les konden krijgen.Vijf klaslokalen van deze school zijn in 2016 aardbevingsbestendig gebouwd. De regering heeft er eind 2017 een tweede blok van vijf klaslokalen bij gebouwd. De school deed mee aan het lerarentrainingsproject. We sponsoren de school in Utargot nog voor de salarissen voor twee leraren tot april 2023 (de start van het nieuwe schooljaar in Nepal).
De scholen in Purseray Dhada en Chauky Dhada
In het afgelegen dorp Pursuray Dada hebben we in 2007 een school met vijf lokalen gebouwd. Vanaf het begin financierden we het salaris van twee leraren. Later is dit anderhalve leerkracht gworden en in april 2023 wordt de sponsoring beeindigd.
In het nabij gelegen dorp Chauky Dhada, dat bovenop een bergkam ligt, hebben we in 2007 ook een school met vijf lokalen gebouwd. Het is een klein en arm dorp. De school heeft 4 klassen en minder dan 100 leerlingen. In het begin van 2017 heeft de school met het dorp met grote inzet een gezondheidskamp gehuisvest, vooral voor de leerlingen, maar ook voor de volwassenen. Ver beneden het dorp, drie kwartier lopen, is een regeringsschool, waar de kinderen klas 5 t/m 8 kunnen volgen. We financierden voor de drie leraren op de school anderhalve lerarensalaris.
De scholen waren een onderdeel van een project voor de bouw van drie scholen, dat samen met Edukans is gefinancierd. Beide scholen telden minder dan 100 leerlingen, deden mee aan het project van de lerarentraining en hadden na enkele jaren ook profijt van een bibliotheekproject, dat eveneens samen met Edukans is opgezet. De scholen hadden geen ernstige schade opgelopen door de aardbeving in 2015.
De school in Juge Pani
De school in Juge Pani is in 2013 door Madat gebouwd. Hier is een lagere school gerealiseerd voor vijf klassen. De school heeft geen schade geleden door de aardbeving.
De school in Bashari Khola
In 2007 hebben we in dit dorpje, dat beneden in het dal ligt, een school met vijf lokalen gebouwd. We sponsoren er sinds die tijd anderhalve leraar. Twee dorpen in de omgeving hebben hun kleine schooltjes moeten sluiten en de leerlingen komen nu naar deze school, waardoor er nu al 150 kinderen zijn. De school wil uitbreiden tot zeven klassen. We gaan na of we hier ondersteuning aan kunnen geven. De school doet mee aan het project van de leraren training.
De school heeft schade opgelopen door de aardbeving, maar de leraren zijn het gebouw blijven gebruiken.
De school in Jalbiri
Jalbiri staat grote school met twaalf klassen, die een van de oudste scholen van Nepal is, gebouwd in 1951. Dit oude schoolgebouw was bouwvallig geworden en hierin kon nog maar in twee lokalen les gegeven worden. In 2008 had de school nieuwbouw laten neerzetten, die echter direct zo slecht bleek dat er geen les in gegeven kon worden. Drie oude gebouwen zijn in de winter van 2008/09 gerenoveerd met een belangrijke bijdrage van Impulsis/Edukans. Op verzoek van de school hebben wij in 2010 met behulp van een aanzienlijke bijdrage van NCDO een nieuwe school van twee verdiepingen laten bouwen met een frame van beton, waartussen de stenen muren zijn gebouwd. De school heeft door de aardbeving schade ondervonden: de binnenmuren zijn ingestort. Het schoolcomité heeft gelukkig een sponsor gevonden om de schade te herstellen. Wonderwel was de oude nieuwbouw, die bouwtechnisch onbetrouwbaar was, niet ingestort.
Tot 2013 hebben we de salarissen van twee leraren gefinancierd.
De school in Maha Devtar
Hier is in 2011 een school met vijf lokalen gebouwd, die geen schade heeft geleden door de aardbeving. We financieren hier een leraar.
De school in Toman Dadha
Hier is in 2013 een lagere school gebouwd voor vijf klassen. Het kan een voorbeeldproject genoemd worden vanwege de grote participatie van de bevolking. Het bouwen heeft slechts 8300 euro gekost. Anno 2017 kost zo’n project ca 30.000 euro vanwege de eisen voor het aardbevingsbestendig bouwen. De school heeft geen schade geleden door de aardbeving.
De school in Karpachok
In 2013 zou een lagere school met vijf klaslokalen gebouwd worden in Karpachok. Er was reeds voor 1500 euro aan materialen naar het gebied vervoerd. Ondanks een overeenkomst met de bewoners over participatie eisten zij vervolgens geld voor hun arbeid en weigerden ze ook maar een hand uit te steken. In overleg is het project afgeblazen. Het heeft ons 1500 euro gekost.
De Amchischool in Lo Manthang, in Upper Mustang
De amchischool is een bijzondere school, gericht op onderwijs in Tibetaanse geneeskunst en kruiden. In de winter trekken alle bewoners uit Mustang, dat een Tibetaanse cultuur heeft, naar Pokhara omdat het in het berggebied dan te koud wordt. Daarom wordt in de zomer les gegeven in Mustang en in de winter in Pokhara. Voor de school in Pokhara hebben we toiletten gefinancierd en we geven gedurende vijf jaar een leraar een volledig salaris. In 2018 loopt deze sponsoring af.
Een Tibetaanse school in Garpu, in Upper Mustang
In een klein dorp in het noorden van Upper Mustang, nabij de grens met Tibet, hebben we in 2014 toiletten gefinancierd en heeft de school een opknapbeurt gekregen.
De monnikenschool in Pokhara
In het Tibetaanse vluchtelingenkamp Thasiling hebben we vijf jaar lang een lerarensalaris en in de drie jaar daarna een half lerarensalaris gefinancierd voor het klooster. Met dit geld konden de jonge monniken les krijgen in Engels en wiskunde. Het project is inmiddels afgerond.
> Projecten – Onderwijs – De scholen – School Daduwa
< Projecten – Onderwijs – De scholen