We blijven in een gebied actief, totdat een goede voortzetting verwacht mag worden …
De hulp aan scholen
Op haar trektochten in het middengebergte kwam Pauli al meer dan 30 jaar geleden door bergdorpjes waar zelden toeristen kwamen. Er was in deze vaak alleen te voet bereikbare dorpjes een grote behoefte aan onderwijs en gezondheidszorg. Als er al een schooltje was, dan was dat bijvoorbeeld onder een dakje van golfplaten en werd er in de open lucht lesgegeven. Er werd dan ook vaak gevraagd om te helpen met de bouw van een school. Aanvankelijk werd het positieve saldo van de reizen besteed aan kleine hulp voor scholen. Voor de vraag uit het dorp Thulo Parsel om het dak te vernieuwen, was dit budget niet toereikend. De dakdragende houten constructie was door insectenvraat dusdanig aangetast dat nog maar enkele lokalen veilig bruikbaar waren. De stichting Madat Nepal werd opgericht om hulpvragen van deze omvang te kunnen verwezenlijken.
Aanvankelijk werd besloten om binnen één gebied te blijven en te kijken of dit in onderwijsopzicht op een hoger plan getrokken kon worden. We zijn gestart in Thulo Parsel . Maar op de trektochten kwamen we zoveel vragen tegen dat we onze horizon verlegd hebben. Daarom kwamen ook dorpjes in aanmerking waar helemaal geen school was en de afstand tot de dichtstbijzijnde school te ver. De dorpen Bashari Khola, Tekanpur, Chauky Dhada en Purseray Dhada zijn daar voorbeelden van. De hoofdscholen in een berggebied, in Thulo Parcel, Mechchhe Pauwa en in Jalbiri, kregen extra aandacht omdat alleen hier leerlingen een eindexamen konden doen.
Bij alle aanvragen werd gekeken of onze projectleider Kanchha Lama (zie wie is wie) achter het project stond. Vervolgens keken we naar de situatie: het aantal kinderen en leerkrachten, wie betaalde de leerkrachten, van wie was de grond waarop de school stond, in wat voor mate kon het dorp participeren etc. En dan werd natuurlijk gekeken of we de benodigde financiën konden verwerven.
Duidelijk was ook dat alleen de bouw van een school onvoldoende was. Er moesten ook voldoende leraren komen. In een klas met meer dan 90 kinderen kun je niet verwachten dat het onderwijs voldoende kwaliteit heeft. Gelukkig waren veel mensen bereid een donatie te doen voor het salaris van een leraar gedurende vijf jaar, vooral ook omdat een donatie in deze vorm aftrekbaar is voor de belasting. Vaak waren de donateurs zelf ook mee geweest op één van onze reizen naar Nepal.
In het begin al hebben we ook aandacht besteed aan de gezondheid van kinderen op school. Al snel bleek dat ze vrijwel allemaal geïnfecteerd waren met wormen, wat hun groei belemmerde. Onderzoek wees uit dat twee maal per jaar een overdosis voldoende was om een periode wormvrij te zijn. Daarnaast was voorlichting nodig over hoe men infecties kon voorkomen. Op termijn heeft dit overal goed resultaat opgeleverd. Nu richten we de aandacht op ogen, oren en tanden. Bij al deze activiteiten vindt voorlichting plaats. zie gezondheidszorg
Duidelijk is gebleken dat een éénmalige actie snel verdampt. Als je echter langer in een gebied blijft werpt dat duurzamere vruchten af en kun je als iets goed loopt, je stapsgewijs terugtrekken om naar een nieuw gebied te gaan. Dit is het beleid van Madat Nepal.